Reakce Kristýny Havligerové, manažerky vnějších vztahů Iniciativy pro zálohování:
Vítáme, že zálohování obalů má v tak důležitém dokumentu jako je Programové prohlášení vlády ČR své místo. Je to důležitý posun, protože je to poprvé, kdy má téma recyklace a cirkulace obalových nápojových materiálů své místo v takto zásadním dokumentu. Nakládání s nápojovými obaly a minimalizace jejich dopadu na životní prostředí je ve většině evropských zemí prioritou, a to nejen pro výrobce nápojů, ale zásadní je také pro spotřebitele. Pro dosažení pozitivního environmentálního dopadu je důležité, aby se jednalo o plošný zálohový systém.
Iniciativa pro zálohování věří v širokou spolupráci, pro kterou je zásadní diskuse se všemi důležitými hráči a společný konsenzus. Je důležité vést debatu s městy a obcemi, výrobci nápojů, obchodníky, a to jak napřímo, tak prostřednictvím podnikatelských svazů a asociací, stejně jako s experty z akademické a odborné sféry či s ekologickými sdruženími. My chceme být vládě v této diskusi partnerem a přispět naším know-how ze studií a analýz i zkušenostmi z evropských zemí, kde zálohové systémy úspěšně fungují.
Češi sice dobře třídí, ale je potřeba posunout se k pravé recyklaci, tedy oběhu nápojových obalů v uzavřené smyčce. Zavedení plošného zálohového systému je řešením, které se již osvědčilo v deseti evropských zemích. Před několika dny se k nim přidalo také sousední Slovensko a vydalo se tak na cestu směrem k plné cirkularitě, která umožní opakované využití obalového materiálu a zamezí hromadění volně pohozených lahví a plechovek v přírodě.
Zavedení plošného zálohového systému umožní České republice splnit cíle pro sběr a recyklaci nápojových obalů, stanovené Evropskou unií pro své členské státy: 90 % ze všech PET lahví musí být do roku 2029 vytříděných a recyklovaných, v případě plechovek jde o 60 % do roku 2030. To současný systém třídění neumí zajistit.
Plošný systém zálohování zajišťuje až 90% návratnost PET lahví a plechovek, protože zálohy jsou silně motivační a lidé zálohované obaly vrací. Vysbírané obaly je pak možné využít k opětovné výrobě nových PET lahví a plechovek. Opakované použití materiálu pro stejný účel v uzavřeném cyklu je nejlepší cestou, jak minimalizovat jeho dopad na životní prostředí. Recyklace z lahve do lahve a z plechovky do plechovky přispívá k zásadnímu snížení uhlíkové stopy balení nápojů.
Systém přináší také vyšší kvalitu života do měst a obcí, protože pomáhá snížit množství volně pohozeného odpadu. Lidé, motivovaní zálohou, sbírají PET lahve a plechovky pohozené v parcích, na ulicích i v lese, a pomáhají tak udržovat čistotu v obci a jejím nejbližším okolí.
Pro více informací kontaktujte:
Kristýna Havligerová
manažerka vnějších vztahů Iniciativy pro zálohování
kristyna.havligerova@iniciativaprozalohovani.cz
+420724602113
Iniciativu pro zálohování založili významní výrobci nápojů Coca-Cola HBC Česko a Slovensko, Heineken Česká republika, Kofola ČeskoSlovensko, Mattoni 1873 a Plzeňský Prazdroj. Jejím cílem je zavedení plošného zálohového systému všech nápojových PET lahví a plechovek v České republice jako cestu k opravdové recyklaci těchto obalových materiálů.
Coca-Cola HBC Česko a Slovensko je členem skupiny Coca-Cola HBC (Hellenic Bottling Company), působící v 28 zemích Evropy, Asie a Afriky a zaměstnává téměř 1 100 pracovníků v Česku a na Slovensku. Vyrábí a prodává komplexní portfolio nealkoholických nápojů společnosti Coca-Cola ve všech kategoriích (vyrábí, distribuuje a prodává sycené nealkoholické nápoje Coca-Cola, Coca-Cola Zero, Coca-Cola Light, Fanta, Sprite, Kinley, balené a ochucené balené vody Natura, Römerquelle a Smartwater, džusy a ovocné nápoje Cappy+, Cappy, Cappy Ice fruit a Cappy Junior, ledové čaje FUZETEA, sportovní nápoje Powerade a energetické nápoje Burn a Monster). Od roku 2018 distribuuje Coca-Cola HBC Česko a Slovensko i značky skupiny Gruppo Campari (Aperol, Cinzano a Gin Bulldog) a značky skupiny Edrington Famous Grouse, Naked Grouse, Highland Park, Glenrothes a Macallan, rumy Brugal a Brugal 1888 a vodku Snow Leopard.
Více informací na https://cz.coca-colahellenic.com.
HEINEKEN Česká republika, patřící do třetí největší pivovarnické skupiny na světě a evropské jedničky mezi výrobci piva, zajišťuje výrobu, distribuci a export tradičních českých pivních
a zahraničních značek i četných pivních speciálů. V současnosti je HEINEKEN Česká republika třetím nejvýznamnějším hráčem na domácím trhu s pivem, mezi nejdůležitější vývozce se řadí i v exportu. V České republice vaří pivo v celkem třech pivovarech: v pivovaru Starobrno, v Královském pivovaru Krušovice a v Pivovaru Velké Březno. Do jeho portfolia patří značky Heineken, Krušovice, Starobrno, Březňák, Strongbow, Desperados, Zlatopramen, Zlatopramen Radler, Hostan a regionální značky Dačický a Louny. Řada z nich pravidelně vyhrává ceny na různých domácích i zahraničních degustačních soutěžích. Společnost je součástí mezinárodního programu Enjoy Heineken® Responsibly, v ČR realizuje lokální program „Pijte s Mírou“ zaměřený na zodpovědnou konzumaci. Zakládá si také na odpovědném přístupu k životnímu prostředí i komunitám. Aktivity v této oblasti firma sdružuje v projektu Brew a Better World.
Kofola ČeskoSlovensko patří k lídrům na trhu nealko nápojů v Česku i na Slovensku. Do jejího širokého portfolia patří tradiční kolový nápoj s originální recepturou Kofola, pramenitá voda Rajec, minerální vody Ondrášovka, Korunní či Kláštorná Kalcia, sirupy Jupí, hroznový nápoj Vinea a řada dalších známých značek. Společnost se dlouhodobě zaměřuje na udržitelný přístup v podnikání. Příkladem jsou certifikace bio lokalit v okolí výrobních závodů nebo udržitelné iniciativy týkající se celého životního cyklu výrobků. Tedy surovin, technologie výroby či způsobu dopravy. Zvláštní důraz je kladen na obaly. Kofola ČeskoSlovensko patří do Skupiny Kofola, jednoho z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů s jedenácti výrobními závody na pěti evropských trzích.
Mattoni 1873 je největším distributorem nealkoholických nápojů ve střední Evropě, s kořeny sahajícími do roku 1873 a ke karlovarskému rodákovi Heinrichu Mattonimu. Současnou podobu získala skupina v 90. letech díky výrazným investicím italské rodiny Pasquale. Své produkty Mattoni 1873 vyváží do téměř 20 zemí světa a vlastní zahraniční značky minerálních vod v Rakousku, Maďarsku a Srbsku. V Bulharsku, Slovensku a Maďarsku je výhradním výrobcem a distributorem nealkoholických nápojů značek firmy PepsiCo. Ve zemích, kde skupina operuje, zaměstnává na 3 200 zaměstnanců. Mattoni 1873 se významně podílí na kulturním, sportovním a společenském životě. Podporuje také projekty spojené s ochranou přírody a dlouhodobě usiluje o udržitelnost nápojového odvětví prostřednictvím lokální recyklace PET lahví a plechovek.
S exportem do více než 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj lídrem mezi výrobci piva v regionu a největším exportérem českého piva. V letech 2019 a 2020 získal v žebříčku Byznysu pro společnost TOP Odpovědná firma nejvýznamnější ocenění – Trendsetter za to, že dlouhodobě v Česku udává směr v oblasti udržitelnosti a přináší nové inspirativní podněty k odpovědnosti v podnikání. V roce 2021 byl opět oceněn jako jedna z nejodpovědnějších velkých firem na českém trhu. Společnost podniká v souladu se svou strategií udržitelnosti Na Budoucnost 2030 www.prazdroj.cz